Ha valaha felmerült benned, hogy felszállj a Transzszibériai vasútra, vagy meglátogasd Moszkvát, elárulom, néha nem egyszerű, máskor kalandos, de minden megoldható, még akkor is, ha történetesen az utazó nem orosz szakos nyelvtanár. Némi kreativitással és kitartással még Mongólia is elérhető, ahol sámándobtoktól hangos az éjszaka.
 |
Itália és egyéb kalandok, ezúttal a moszkvai Vörös téren. |
Legalábbis esténként lefekvéskor szinte minden nap
hallani a dobjaikat a jurtában, ahol lakok. Hetedikén este érkeztem meg
Ulánbátorba, hat napos utazás után, ezért bőven lenne mit írnom, de próbálom
visszafogni magam. Ha valakit csak Mongólia érdekel, és nem izgatja a transz-szibériai vasút, az most nyugodtan hagyjon ki
pár bekezdést.
Egy másik mellett tehát alapvetően a tavaly ősszel,
személyesen a mongol államfőtől kapott egy éves tanulmányi ösztöndíjnak
köszönhetően vagyok ismét Mongóliában. Pénzt persze csak később kapok majd, így
az izgalmakkal teli hosszú út reménye mellett a spórolás is szerepet játszott
abban a döntésben, hogy ne a repülőt, hanem inkább a vonatot válasszam. A
mongol vízumot a budapesti nagykövetség másfél hónap alatt sem volt képes
kiállítani, de az oroszt beszereztem egy irodán keresztül, és némi kezdeti
fennakadás után oroszországi vonatjegyem is lett, így bátran megvettem a Wizzair
moszkvai járatára is a jegyet. A nagy kézipoggyásznak számító hátizsákomat
üresen begyömöszöltem a feladott bőröndbe, és a kis kézipoggyász méretű
zacskóból csak Moszkvában pakoltam át a hátizsákba a cuccokat, így megspórolva
a nagyobb kézipoggyászért fizetendő 4700 forintot.
 |
Nyári hangulat a moszkvai Megváltó
Krisztus-székesegyház előtt. |
Az orosz fővárosba kora délelőtt érkeztünk meg egy
orosz ismerősömmel, aki a vonatot is intézte, majd felrakott az első metróra,
ami a pályaudvarra vitt. Mivel ekkor még volt egy fél napom a szerelvény
éjszakai indulásáig, leraktam a holmimat és visszametróztam a Vörös térre. Megörökítettem
a legkülönbözőbb, lehetetlen pózokban fényképezkedő turistákat, majd elkezdtem
egy véletlenszerű irányba sétálni a folyóparton, kissé álmosan, és kellőképpen
izzadva a kánikulában. Később kicsit aludtam egy padon, meg üldögéltem egy híd
széles kőkorlátján, néhány orosz mellett, és a bevásárlás meg a pályaudvar
előtt még bementem a gyerekáruházba, ahol
gyereket ugyan nem lehet kapni, de az ottani, több szintes játékboltban
látottak felérnek egy kisebb vidámparkkal.
 |
A transz-szibériai vasút egyik megállója |
A vonat éjfél után futott ki a pályaudvarról négynapos
útjára, a Bajkál-tó partján fekvő Ulan-Ude
irányába. Moszkvai tapasztalataimat megerősítve, itt se tudott senki angolul,
kivéve egy lányt, aki viszont másfél nap után leszállt. Ettől függetlenül néha
elég jól elbeszélgettem a körülöttem lévőkkel, akik az út során folyamatosan
cserélődtek, kivéve egy szpecnazos katonát, aki különösebb erőfeszítés nélkül
rakta fel a harminc kilós bőröndömet a két méter magasan lévő polcra.
Bármilyen
érdekes is a szibériai ligetes erdő képe, és az útitársak is, napokat utazni
mégiscsak unalmas egy olyan vagonban, ami még csak kupékra sincs osztva
rendesen, és bő ötven ember utazik együtt, igen kis helyre húzva magát össze.
Nem csoda hát, hogy mindenki háromszor annyit alszik, mint egy átlagos mormota,
ráadásul az időzónákon lassan áthaladó vasút mindenhol a moszkvai időt
használja, és a lámpákat is többé-kevésbé e
szerint kapcsolják a kalauzok, ami a fővárostól néhány ezer kilométerre egy
sajátos időszámítást eredményez. Délután ötkor már bőven lehet naplementét
fényképezni, de éjjel egy órakor már tök világos van, pedig addigra alszik csak
el a teljes kocsi.
A monotonságot a napi 2-3 alkalommal, durván
negyven percre megejtett megállások enyhítik csak egy kicsit, amikor mindenki kirajzik
az állomáson lévő enyhén túlárazott trafikokba kaját venni, majd úgy rohannak
vissza a vonathoz mintha mágnes húzná őket. Én ehelyett körbejártam a
pályaudvarok környékét a fényképezővel, és kicsit távolabb sokkal jobb
boltokban, olcsón vettem meg a zacskós levest, ami a vonaton elkészíthető egyetlen
meleg kaja. Forró víz van, más meg semmi, így mindenki ugyanazt eszi. A nagyobb
városokban wifi is volt, ezért tudtam kicsit beszélni az otthoniakkal, és
Tungát is megnyugtathattam, hogy még élek, és közeledek.
A vonatra 5-10 perccel
az indulás előtt szálltam csak vissza, ami az oroszoknak ugyebár nem szokása,
vagyis rendszerint a fél vagon értem aggódott és keresett halálra mindenhol, az
indulás előtt fél órával. Ulan-Ude
környékén már kezdett ismerős lenni a táj, és az arcok is, az átszállás után
pedig már a beszélgetéseket is kezdtem érteni. A vonaton megismerkedtem egy
mongol egyetemista párral, és hozzájuk csapódva, különböző autókkal, estére
eljutottam Ulánbátorba. Egyes mongolokhoz híven megpróbálták velem fizettetni
az út nagyobb részét, de a lényeg az, hogy néhány, a csomagtartóból teljesen
kilógó gigantikus bőrönddel átjutottunk a határon, és annak mind az öt
ellenőrzésén.
Akik nem olvasták az eddigieket, azok lassan
kezdjék el bemelegíteni a látóidegeiket, mert Ulánbátorban azonnal Tunga
nővérének és a barátjának jurtában kötöttem ki, mongol családban, annak minden
velejárójával együtt. Mivel egyszer szakad az eső, egyszer meg a meleg miatt
nem lehet utcára menni, túl sokat nem megyünk sehova, az eredeti tervekkel
ellentétben, de a jurtában lakás önmagában is elég érdekes. Kezdem felvenni az
itteni lelassult életmódot, bár nagyon megszokni azért nem szeretném. Első két
nap, a nemzeti ünnep, vagyis a naadam előtt sikerült bemenni a városba, hogy a
vízumomat intézzem, persze elenyésző sikerrel. Mindenki lusta dolgozni, és a
másikra mutogat, szóval működik a bürokrácia. Azon kívül viszont szinte semmi. Ha
kifogáskeresés olimpiai sportág lenne, a mongolok több aranyat kapnának, mint a
hazai aranybányák évi termelése összesen. Hihetetlenül jól meg tudják
magyarázni, hogy miért nem kapok vízumot, ráadásul már ezt is három nyelven
hallottam, de ezen kívül tényleg semmit nem csinálnak.
A város széli jurtanegyedben viszont ennél sokkal
intenzívebben dolgozok én a nyelvtudásomon, mivel intenzívebb tanfolyamot
nehezen tudnék elképzelni. Mindezt betetőzve a kultúrát és a mindennapi életet
is testközelből látom, melynek a non-stop háttértévézés mellett azért jó
oldalai is vannak. Egyik nap például birkavágásnál segítettem, és fotóztam is
párat, amikor éppen nem úsztam a zsírban. Ezt itt mondjuk elég nehéz
kivitelezni, mert csaknem az egész országnak birka szaga van. Remélem nem fog
Magyarország felé fújni a szél…
 |
Hagyományos mongol étel, a horhog. |
Ami a birkát és a kaját illeti, csináltunk elég sok
különböző ételt, az egyikhez, a hórághoz részben forró köveket kell pakolni a
kajába, amit ezúttal nem túl hagyományosan tűzhelyen oldottunk meg, és a
kéményét a kocsinak sikerült támasztani, ami csak az egyik hátsó lámpát
olvasztotta le teljesen, bár annak az autónak ez már nem sokat árthat, úgyis mert
megy a bontóba. A forró kövek fogdosása viszont állítólag jót tesz az
ízületeknek, bár én ezt inkább kihagytam.
 |
Szeméttelepen keresgélő emberek, Ulánbátor közelében |
A mindennapi életnek egyébként része az ócska
földúton való vízhordás is, mivel vezetékes víz nincs a közelben, kivéve azt a
pár épületet, ahová zuhanyozni lehet járni, alkalmanként 300 forintért, ezért
olyan nagyon gyakran senki sem megy oda. A jurta maga közepes méretű, durván 10
négyzetméter lehet, és jelenleg öten lakunk benne, bár hagyományosan ennél akár
többen is lehetnének egyszerre. Túl sok hely és magánélet tehát nincsen, de
nyaralásnak eléggé élvezhető.
Ma pont csirkepörköltet főztünk, hogy ne csak
mindig mi együk a mongol kaját, hanem csináljunk is valamit. A környék nem túl
érdekes, de itt van nem messze az egyik nagy szeméttelep, amiről csináltam is
pár képet. Nem kevesen laknak ott, bár lehetne rosszabb. Csütörtökön már
munkanap lesz, ezért akkor fogom tudni folytatni a vízum beszerzését, és
egyszer remélhetőleg ösztöndíjat is kapok, mert a vízum miatt vagy Kínába kell
menni, vagy lefizetni valakit, és egyik se olcsó. Mivel turistaként vagyok itt,
nem kaphatok itt másik, tanulmányi vízumot, ezért a törvény szerint külföldre
kell mennem, amiről a magyarországi nagykövetségen elfelejtettek tájékoztatni.
Amint rendeződik a helyzet, és az időjárás is jobbra fordul, szeretnék vidékre
menni expedícióra, bár a betervezett fotókat nem fogom tudni elkészíteni a kék
ég alatt elterülő végtelen zöld pusztáról, mert az idei év olyan száraz, hogy
minden fű ki van égve. Nem kevés fejfájást fog ez hamarosan okozni a
pásztoroknak. Remélem hamarosan sokukkal beszélhetek viszont, mert elég jó
kutatási témát találtam ki, de erről majd csak egy jóval későbbi beszámolóban írok, mely után a blog történetében először, már tényleg szó lesz sámánokról is.
 |
Nosztalgikus metróhuzat, valahol Moszkva alatt. |
 |
Moszkva, Vörös tér (részlet). |
 |
Moszkvai rendőr, Moszkva folyó, és a moszkvai nyár
egy végtelennek tűnő pillanata. |
 |
Bevásárlóközpont, és virágos utca a moszkvai Vörös tér közelében. |
 |
Ember és gép. A Transzszibériai vasútat éltető erő. |
 |
A modernizáció árnyoldala. Szemétben élelmet kereső
tehén a mongol főváros, Ulánbátor határában. |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése